Vadstena-Akademiens ursprungliga logotype skapades 1972 av Astrid Lande. Förlagan, målad i guld på Vadstena Gamla Teaters blå ridå av en okänd konstnär, föreställer Bellman som Bacchus. Arkiv Ny logotype 2004, skapad av designbyrån Hera

Sökguide | Sök | Lista alla

Eldsvådan GT 2002
Fr v: Magnus Ahlström, tenor (Joseph Hayden), Maria Bastrup, sopran (Luisa), Ingela Bodin, sopran (Marie-Charlotta). Regi, scenografi och kostym Peter Bergman.
Staffan Gustavsson Eldsvådan GT 2002
Fr v: Karl Rombo, tenor (Pietro Travaglia), Mattias Hülphers, dockspelare. Regi, scenografi och kostym Peter Bergman.
Staffan Gustavsson

Föreställning
Originaltitel Die Feuersbrunst
Verk/Svensk titel Eldsvådan
Samlande föreställningsnamn Eldsvådan eller Haydns marionetteater
Operakategori Sångspel i två akter
Uruppförande, plats Vadstena gamla teater
Tonsättare Haydn, Joseph
Librettist Berggren, Peter/Ginsburg, Agneta
Kompositionsår 1773
Intern anmärkning Ramberättelse för dockor och människor av Agneta Ginsburg efter en idé av Peter Berggren.
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal") Haydns sångspel för dockor utspelar sig i vår fantasti för marionetter och människor bakom kulisserna på furst Esterhazys nya marionetteater. Där råder stor brådska inför kejsarinnan Maria Theresias besök hösten 1773. Haydn har fått beställning på en marionettopera, Philemon och Baucis, som ska inviga teatern. Men ensemblen har andra prioriteringar, liksom dockorna i sin parallellvärld. Händelser och skeenden i de båda världarna griper in och påverkar varandra, nya relationer uppstår.
Synopsis ’Låt fantasin ta makten’. På furst Esterhazys nya marionetteater råder stor brådska inför kejsarinnan Maria Theresias besök. Haydn har fått beställning på en marionettopera som ska inviga teatern, men ensemblen har andra prioriteringar, liksom dockorna… En fantasi av Agneta Ginsburg om Mäster Haydns skapande och livet omkring honom som det kan ha gestaltat sig. Haydn själv (Magnus Ahlström) sjunger spökets parti när han komponerar – Spöket får liv… (BILDTEXT) Det slår gnistor mellan Regissören (Lars Johansson Brissman) och prinsessan Marie-Carlotta, som förklädd tagit plats som lärling vid teatern, när han visar på teaterns möjligheter till magi. Är den följande eldsvådan på riktigt eller en del av dramat? Eller kanske en bra avledningsmanöver… Kärleksbestyr är strängeligen förbjudet för ensemblen att ägna sin tid åt i brådskan inför den förestående stora premiären. Men kärleksbestyren är något som inte ens dockorna kan avhålla sig från.
Presscitat ”Haydn’s masterly touch is apparent even in a trifle such as this. For example, the arias of Columbine, here sung sympathetically by Ingela Bohlin, are neither too sweet to express the troubles of love, nor too dramatic for a heroine who is a puppet.” Åsa Mälhammar, Opera London, 2002
Notexempel Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:17 Spökets aria
Bearbetning Agneta Ginsburg
Innehåll A292:1 manus med talad dialog instucken i partituret. A292:2 t.o.m. A294:1 kompletta. A294:2-5 saknar ouvertyr. A294:5 enkelsidigt. A295:1 t.o.m. A296:5 manus, sv. A297:1-2 V1. A297:3-4 V2. A297:5 Vla. A297:6-8 Bassi. A298:1 Fl. A298:2-3 Ob. A298:4-7 Kl. A298:8-9 Fg. A298:10-11 Cor. A298:12-13 Perc.
Partitur A292:1
Stämmor A297:1-8, A298:1-13
Klaverutdrag A292:2-4, A293:1-6, A294:1-5
Originallibretto A295:1-6, A296:1-5
Översättning Agneta Ginsburg
Status på materialet Mycket god kvalitet - G. Henle Verlag.
Anmärkning Mycket god kvalitet - G. Henle Verlag.
Tillgangligt material i notarkivet Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag. Libretto (manus), sv. Ork.stämmor: V1-2, Vla, Bassi, Fl, Ob, Kl, Fg, Cor, Perc.
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial Libretti Pärm 2002 (Eldsvådan)
Ramhandling och beskrivning av Agneta Ginsburg, 7 exemplar
Schematisk medverkandeförteckning, 6 exemplar
Libretto med instick, 1 exemplar
Libretto, 2 exemplar
Kringmaterial, 5 olika artiklar el. dyl.
Presscitat ”Haydn’s masterly touch is apparent even in a trifle such as this. For example, the arias of Columbine, here sung sympathetically by Ingela Bohlin, are neither too sweet to express the troubles of love, nor too dramatic for a heroine who is a puppet.” Åsa Mälhammar, Opera London, 2002 (hfj)
I Vadstena år 2002
Vadstenauppförande, plats Vadstena gamla teater
Rollista
TenorJoseph Haydn, hovkomponistMagnus Ahlström
BarytonKarl von Pauersbach, regissörLars Johansson Brissman
SopranLuisa, sångerskaMaria Bastrup
SopranMarie-Carlotta, prinsessaIngela Bohlin
TalrollMonsieur Jean, pagePierre Wetter
TenorPietro Travaglia, scenografKarl Rombo
TenorFranz-Anton, kökspojkeMartin Thörnqvist
Dockspelare         Dockor: Hans Sotarmure, Colombin, Steckel, Leander, Odoardo, en präst, en vålnad, en värdshusvärd, en kock och tre kökspojkar. Lisa Björkström, Mattias Hülphers, Olof Philipson                     
Dirigent/Musikalisk ledare Staffan Larson
Musikalisk instudering Cathrine Wingren
Orkester Lars Warnstad konsertmästare violin I, Lina Söderholtz, Maria Ekvall, Rebecca Karlsson violin, Karin Ancker viola, Emma Hammarström cello, Maria Frankel kontrabas, Jennifer Dill, Jeanette Johansson flöjt, Kyoko Nakazawa, Maria Nyrén oboe, Timo Jöntti, Annie Koveos fagott, Magdalena Hjelm, Pernilla Kleväng horn Förinspelad musik: Chrichan Larson cello, Tommy Adolfsson snäckor
Regissör Peter Berggren, Agneta Ginsberg (dockor)
Regiassistent Py Huss-Wallin
Scenograf Peter Berggren Scenografiassistent Clive Leaver
Kulisser Måleri Mia Karlsson
Kostymdesign Peter Berggren Kostymskaparassistent Katarina Andrén
Ateljé Kostymateljéchef och tillskärare Susanna Holmqvist Tillskärare Petra Pettersson Kostymassistenter Michaela Fey-Jurander, Stina Hagdahl Kostympraktikanter Liselotte Mantel, Anette Fredriksson
Mask Katrin Wahlberg Maskassistent Karin Althén
Ljussättare Mattie Hollósy
Ljustekniker Petra Kiiskinen
Inspicient/Scenmästare Clive Leaver
Rekvisitör Rekvisita Mia Karlsson Attributör Pia Svensson
Scentekniker Isa Ingesson
Producent Terese Lindström
Konstnärlig ledare Nils Spangenberg
-- Speldockor Lisa Björkström Övriga dockor Arna Högsander