Vadstena-Akademiens ursprungliga logotype skapades 1972 av Astrid Lande. Förlagan, målad i guld på Vadstena Gamla Teaters blå ridå av en okänd konstnär, föreställer Bellman som Bacchus. Arkiv Ny logotype 2004, skapad av designbyrån Hera

Sökguide | Sök | Lista alla


Duett Acrimante/Don Juan (Mikael Bellini, countertenor) och Attamira (Pia-Marie Nilsson, sopran) "Ni kan binda mig och fjättra..." En passage då tiden stod stilla på Vadstena slott 1986. Ur Don Juan 1669. Speltid 5'38.
Ljud från videoupptagning: Erik Sandström 1986 (CD-kopia M Lande 2007) Kostym 1986 Don Juan SL
SIVAk14 Kostym. Grön jacka med fastsydd mörkgrön cape med guldtryck. Capen har blått fodertyg. Fuskblus som knäpps fast i gulgrön spets ovanpå blått fodertyg. Längst ner på ärmar finns barockflikar och vit spets på blått fodertyg. Knäppes med nio runda knappar. Kjol med barockflikar av glansiga gröna syntetband. Bars av Ulf Øjen (Cloridoro). Kostymtecknare Ulla Oddsdotter och Lise Corneliussen.
(Foto: Maria Sjöquist 2006) Kostymskapare: Lise Corneliussen 1986 Kostym 1986 Don Juan SL
SIVAk13bc Kostym. Kort jacka med påsydd cape. Jackans rygg och ärmar samt cape är gröna med tryckt jaktmotiv. Framtill består jackan av grönt spetstyg på lila fodertyg. Detaljer av fuskpäls. Dekorationsknappar fram och tryckknappar. Fastsydd halsduk. Lila knäbyxa med mörkare revärer och spetsrosetter längst ner på sidan. Bars av Anders Lorentzson (Atrace). Kostymtecknare Ulla Oddsdotter och Lise Corneliussen.
Maria Sjöquist 2006 Kostym 1986 Don Juan SL
SIVAk13acd Kostym. Jacka i olika lila, glansiga tyger. Stora puffärmar och dekorationsknappar fram. Kardborreknäppning fram. Lila knäbyxa med mörkare revärer och spetsrosetter längst ner på sidan. Ljuslila kravatt av syntetspets. Tryckknappar. Bars av Anders Lorentzson (Atrace). Kostymtecknare Ulla Oddsdotter och Lise Corneliussen.
Maria Sjöquist 2006 Kostym 1986 Don Juan SL
SIVAk12 Rock. Helvit i helsyntet med påsydd bältesdrapering. Indien och 1700-tals inspirerad. Bars av Mikael Bellini (Acrimante). Kostymtecknare Ulla Oddsdotter och Lise Corneliussen.
Maria Sjöquist 2006 Kostym 1986 Don Juan SL
SIVAk11 Klänning med vadderad underkjol klädd med polyseterspets. Pufärmar med polyesterspets samt bomullsliv klätt med regndbågslamé. Hysk- och hakknäppning i ryggen. Förenklad 1700-tal. Bars av Charlotta Huldt (Ipomene). Kostymtecknare Ulla Oddsdotter och Lise Corneliussen.
Maria Sjöquist 2006 Don Juan SL 1986
Fr v: Lennart Forsén (Bibi), Mark Bartholdsson (Delfa)
Staffan Gustavsson Don Juan SL 1986
Charlotta Huldt (Ipomene)
Staffan Gustavsson Don Juan SL 1986
Lennart Forsén (Bibi)
Staffan Gustavsson Don Juan SL 1986
Ulf Øien (Cloridoro)
Staffan Gustavsson Don Juan SL 1986
Anders Lorentzson (Atrace)
Staffan Gustavsson Don Juan SL 1986
Fr v: Pia-Maria Nilsson (Atamira), Lennart Forsén (Bibi), Mikael Bellini (Acrimante)
Staffan Gustavsson

Föreställning
Originaltitel L'empio punito
Verk/Svensk titel Don Juan 1669
Alternativ svensk titel Den straffade gudlöse
Tonsättare Melani, Alessandro
Librettist Acciaiuoli, Filippo
Kompositionsår 1669
Intern anmärkning Edition Anders Wiklund, bearbetning Anders Öhrwall.
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal") A. Melani: L'empio punito (Don Juan'1669 eller Den straffade gudlöse) (1669, VA 1986) Den första operan om förföraren, som genom sin passion drar sig själv och andra i fördärvet, beställdes av drottning Christina, som bjöd in 26 romerska kardinaler till premiären ... (Kompositörens bror ingick i den trupp som inbjudna av drottning Christina, framförde opera för första gången i Sverige. Detta skedde på Vadstena slott 1654!)
Synopsis "Don Juan 1669" eller "Den straffade gudlöse"- är en fantasifull, folklig skildring om hur en ung människa genom sin passion drar sig själv och andra i fördärvet, beställd av Drottning Christina. 26 romerska kardinaler inbjöds till premiären av den första operan om förföraren som upplever burleska och bisarra äventyr innan han går sitt sorgliga öde till mötes. Många situationer återfinns ett sekel senare i Mozarts opera på samma tema. Den suggestiva scenbilden i Vadstena skiftade med ljusets och slöjors hjälp karaktär. (BILDTEXT) Den tillfångatagne Don Juan (här kallad Acrimante - Mikael Bellini) får av sin ”maka” Attamira (motsvarigheten till Mozarts Elvira - Pia Marie Nilsson) en sömndryck, som han tror ska ta hans liv. Betjänten Bibi (Lennart Forsén) följer maktlös skeendet. Fursten Atrace (Anders Lorentzon) är far till Don Juans senaste förälskelse den oskuldsfulla Ipomene (Mozarts Donna Anna - Charlotta Huldt Ramberg). Han förbannar den gudlöse och det faktum att han själv förälskat sig i Attamira, trots att hon älskar Don Juan och sviker honom, i sina fåfänga försök att ändå rädda sin älskade undan döden.
Presscitat

"Certainly they could not wish for a more interesting piece than Melani's Don Juan ... Juan's aria contemplating death is worthy of Purcell, as is Proserpine's ballet music ... Don Juan: the very personification of the attractiveness of sin ... with a counter-tenor of firm clarity. Melani is careful to mix the solemnities of seduction with plenty of lusty horse play ... make Don Juan much more than a musicologist's piece. British music collegues wanting to brake out of the operatic routine may care to note." The Times, John Higgins 1986

"Attractive interaction between the serious and the comic ..." Opera News, New York, 1986

"The inspiration of this striking opera could be Moliéres Don Juan. As in the play, religious hypocracy and a genuine sense of outrage against the anti-hero's infamies fire the drama. We do not feel the same sympathy, mixed with envy and admiration, for the machismo of Mozart's philanderer ... Melani's extraordinary chromaticism and heart-stopping suspensions in ariosi, which seem to anticipate Handel's most inward, erotic manner ..." Opera, London, Hugh Canning 1986 

"The professionalism of all the young artists confirmed the exacting standards to which potential opera singers are subjected in Sweden. We could learn a lot from their example ... Opera, London, Hugh Canning 1986. Michael Bellini as Don Juan: the very personification of the attractiveness of sin ... with a counter-tenor of firm clarity. Melani is careful to mix the solemnities of seduction with plenty of lusty horse play ... make Don Juan much more than a musicologist's piece. British music collegues wanting to brake out of the operatic routine may care to note." The Times, John Higgins 1986

Audio exempelutdrag Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 2:8 Akt 1 Acrimantes aria + CD 2:9 Akt 1 Atamiras aria + CD 2:10 Akt 2, Ipomenes aria + CD 2:11 Akt 2, Atraces aria
Notkopiering/ stämutskrifter/ klaverutdrag Anders Öhrwall
Innehåll A85:1 Anders Wiklunds original (-86), akt 1-3. A85:2 Anders Öhrwalls original (-86), akt 1-3. A86:1 A Wiklunds vers, akt 1-2, lösblad. A86:2 A Wiklunds vers, akt 3, lösblad. A86:3 A Öhrwalls vers, akt 1, lösblad. A86:4 A Öhrwalls vers, akt 2, lösblad. A86:5 A Öhrwalls vers, akt 3, lösblad. A87:1 A Öhrwalls vers, akt 1-3. A87:2-7 akt 1. A87:8-15 akt 2. A88:1-6 akt 3. A88:7Vc/Basso. A88:8 Harpa. A89:1-3 V 1/Fl 1. A89:4-6 V 2/Fl 2. A89:7 Vla. A89:8-9 Vc/Kb akt 1. A89:10-11 Vc/Kb akt 2. A89:12-13 Vc/Kb akt 3. A90:1 V 1/Fl 1, original (-86). A90:2 V 2/Fl 2, original (-86). A90:3 Vla, original (-86). A90:4 Vc/Kb, original (-86). A90:5 Harpa, original (-86).
Partitur A85:1-2, A86:1-4, A87:1-15, A88:1-6
Stämmor A88:7-8, A89:1-13, A90:1-5
Status på materialet Mycket god kvalitet.
Anmärkning Mycket god kvalitet.
Tillgangligt material i notarkivet Tillgängligt material: Partitur. Ork.stämmor: V I/II, Vla, Vc, Basso, Fl I/II, Harp.
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial

Libretti Pärm 1985-1987
Libretto, 6 exemplar

I Vadstena år 1986
Vadstenauppförande, plats Bröllopssalen, Vadstena slott
Rollista
Mikael BellinicountertenorAcrimante, gudlös förförare
Lennart ForsénbasBibi, hans tjänare
Pia-Marie NilssonsopranAtamira
Anders LorentzsonbasAtrace, furste
Charlotta HuldtsopranIpomene, furstens dotter
Mark Bartholdsson         tenorDelfa, Ipomenes amma
Ulf ØientenorCloridoro, en ung ädling
Angela RotondomezzosopranFiskarflicka, hovfolk djävul mm
Linnéa Sallaymezzosopran         Fiskarflicka, Proserpina mm
David AlerbarytonSjökapten, Pluto, Corimbo
Anders MelanderbarytonTidemo, furstens rådgivare, Stalldräng mm
Dirigent/Musikalisk ledare Ann-Marie Lysell
Musikalisk instudering Maria Wieslander, Anders Öhrwall
Regissör Per-Erik Öhrn, Medregissör Misela Cajchanova
Koreograf Misela Cajchanova
Kostymdesign Lise Corneliussen, Ulla Oddsdotter
Mask Robin Karlsson
Peruk Robin Karlsson
Ljussättare Michael Joyce
Inspicient/Scenmästare Tom Jokinen
Rekvisitör Thomas H. Eriksson
Konstnärlig ledare Per-Erik Öhrn
-- Medarbetare Johan Andersson, Ulrika Andersson, Niklas Dahlström, Charlotte Edholm, Christina Eriksson, Per Felixon, Göran Iggsten, Gunnar Lande, Margot Lande, Terese Lindström, Grazia Losciale, Anna Niklasson, Sara Olai, Camilla Petrini, Administrativ ledning Astrid Lande