Vadstena-Akademiens ursprungliga logotype skapades 1972 av Astrid Lande. Förlagan, målad i guld på Vadstena Gamla Teaters blå ridå av en okänd konstnär, föreställer Bellman som Bacchus. Arkiv Ny logotype 2004, skapad av designbyrån Hera

Sökguide | Sök | Lista alla

Mjölnarna SL 1993
Fr v: Staffan Galli, tenor (Armidoro), Nina Stemme, sopran (Lisaura). Scenografi Bengt Gomér.
Staffan Gustavsson Mjölnarna SL 1993
Fr v: Karin Ingebäck, sopran (Lauretta), Staffan Galli, tenor (Armidoro). Scenografi Bengt Gomér.
Staffan Gustavsson Mjölnarna SL 1993
Fr v: Staffan Galli, tenor (Armidoro), Nina Stemme, sopran (Lisaura). Scenografi Bengt Gomér.
Staffan Gustavsson

Föreställning
Originaltitel I Molinari
Verk/Svensk titel Mjölnarna eller Vendetta på slottet
Operakategori Dramma giocoso
Tonsättare Paër, Ferdinando
Librettist Foppa, Giuseppe
Kompositionsår 1805
Intern anmärkning Edition Anders Wiklund.
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal") "Mjölnarna" eller "Vendetta på slottet" ’Kärlek och svartsjuka, erotik och maktspel. Kvinnlig list vinner över manlig styrka. Männens begär blir deras fall. Halsbrytande förvecklingar på ett gods i Italien - för ett par hundra år sedan, eller här och nu? Eller i Fellinis trettiotal?’ . Den ’filmiska' scenografin i Vadstena med diaprojiceringar är signerad Bengt Gomér. Paër komponerade lysande italiensk melodisk sötma med enkel genomskinlig harmonik. Hans utsmyckningar var inte avsedda som cirkusnummer för sångarna, utan hade dramatisk effekt.
Synopsis (BILDTEXT) Baronessan Lisaura (Nina Stemme) har förföljt sin älskade ut till dennes gods på landet och bevittnat hur han kurtiserar mjölnerskan, Lauretta (Karin Ingebäck). (BILDTEXT) Den dekadante Greve Armidoro (Staffan Galli) lyckas beveka den under ytan passionerade baronessan. Hon faller trots att hon blivit vittne till hur han faktiskt förgår sig mot kvinnor. Hon ger istället dessa skulden. Men mjölnerskan har råg i ryggen att ge svar på tal och dessutom till slut hämnas på greven och samtidigt näpsa sin svartsjuke make.
Presscitat "Rediscoveringforgotten treasures ... not only historically fascinating but eminently stageable ... the performance was extremely satisfying with the small orchestra relishing the ingenuity of Paërs scoring." Academy are caviar to operatic gourmets for many reasons
The Times, Rodney Milnes 1993

“It is a beautiful little piece, particularly rich in graceful writing for woodwind, cheerfully melodious, and with a good half dozen numbers that would not sound out of place in Figaro or Cosi. Among the items added for Dresden are a substantial and decidedly Mozartian first-act finale, and an enchanting polacca for tenor that turns out to have been written by someone else, Johann Schenck of Dorfbarbier fame. Guiseppe Foppa’s libretto is also Mozartian: it is almost like a sequel to Figaro. The eponymous millers are husband and wife, he as jealous as Figaro, she as resourceful as Susanna.”
Rodney Milnes, The Times, 5 augusti 1993
Audio exempelutdrag Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD3:2 Duett baronessan Lisaura och Lauretta
Musikalisk edition Anders Wiklund
Bearbetning Ture Rangström
Innehåll A168:1 it, A Wiklunds orig (-93). A169:1 it, lösblad. A170:1 it, häftad. A171:1-2 it, kop.orig (lösblad). A171:3-4 sv, kop.orig (lösblad). A172:1 orig.partitur 1, akt 1. A172:2 orig.part. 1, akt 2. A172:3 orig.part. 1, akt 3. A172:4 orig.part. 2, akt 1. A172:5 orig.part 2, akt 2-3. A172:6 libretto it/ty, kopia av orig.tryck. A174:4 end. it. A177:3 sista sidan saknas. A178:1 V1, orig. A178:2 V2, orig. A178:3 Vla, orig. A178:4 Fl, orig. A178:5 Ob, orig. A178:6 Kl, orig. A178:7 orig. A178:8 Fg, orig. A178:9 Basso Fg, orig. A178:10 Tr, orig. A178:11 Perc, orig. A179:1-3 V1. A179:4-6 V2. A179:7-8 Vla. A179:9-10 Vc. A180:1 Kb. A180:2 Cemb. A180:3 Fl. A180:4 Ob 1. A180:5 Ob 2. A180:6 Fg. A180:7 Kl. A180:8 Cor 1. A180:9 Cor 2. A180:10 krysschema medv. i scener.
Partitur A168:1, A169:1, A170:1
Stämmor A178:1-11, A179:1-10, A180:1-9
Klaverutdrag A171:1-4, A173:1-4, A174:1-4, A175:1-4, A176:1-4, A177:1-4
Originalmanuskript fotokopia A172:1-6
Originallibretto A172:6
Översättning Ture Rangström
Övrigt material A180:10
Status på materialet Mycket god kvalitet.
Anmärkning Mycket god kvalitet.
Tillgangligt material i notarkivet Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag it/sv. Originalmanuskript (kopia), två olika. Libretto it/ty. Ork.stämmor: V1, V2, Vla, Vc, Kb, Fl, Kl, Ob, Cor, Tr, Perc, Cemb.
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial

Pärm 1993 (Mjölnarna, pärm 1)
Krysschema, medverkande i scener, 1 exemplar
Libretto med passningar och scenöversikter, 1 exemplar
Libretto, 3 exemplar

Pärm 1993 (Mjölnarna, pärm 2)
Råöversättning av Görel Sällström, 8 exemplar
Textbok, kopia ur bok, 2 exemplar

I Vadstena år 1993
Vadstenauppförande, plats Vadstena slott
Rollista
Karin IngebäcksopranLauretta, mjölnarhustru
Anders LarssonbarytonBartolone, mjölnare
Staffan GallitenorArmidoro, greve
Fredrik Zetterström         baryton            Cibandola, betjänt
Nina StemmesopranLisaura, baronessa
Rolf ChristiansonbarytonPippo, Bartolones kamrat
Dirigent/Musikalisk ledare B Tommy Andersson
Musikalisk instudering Henrik Löwenmark, Eric Skarby
Regissör Nils Spangenberg
Regiassistent Margot Lande
Scenograf Bengt Gomér, Scenografiassistent Monica Frelin, George Hållbus
Kulisser Tord af Klintberg, Göran Iggsten, Scenografiverket
Kostymdesign Anna Sjödin
Ateljé Susanna Eriksson, Mickaela Eriksson, Anne-Chatrine Wede
Mask Katrin Wahlberg, Maskör Jenny Martinpelto
Ljussättare Bengt Gomér, Anna Wemmert
Ljustekniker Fredrik Lundström
Inspicient/Scenmästare Margot Lande (inspicient), Mattias Jonsson (scenmästare)
Rekvisitör Monika Frelin, Geogre Hållbus
Scentekniker Henrik Berg, Daniel Harder, Sebastian Lindholm, Lina Thisner, Peo Thisne
Konstnärlig ledare Anders Wiklund
-- Kassaförvaltare Gunnar Lande, Adm ledare Astrid Lande, adm medarb Helena Agnemar, adm medarb Carolina Wolff, praktikant Maria Löwendahl, prod ass Anders Frennberg, Musikalisk instudering Eric Skarby, Henrik Löwenmark