Vadstena-Akademiens ursprungliga logotype skapades 1972 av Astrid Lande. Förlagan, målad i guld på Vadstena Gamla Teaters blå ridå av en okänd konstnär, föreställer Bellman som Bacchus. Arkiv Ny logotype 2004, skapad av designbyrån Hera

Sökguide | Sök | Lista alla

Walder GT 1996
Fr v: Tua Åberg, sopran (Sophie), Johan Christensson, tenor (Walder), Bo Rosenkull, baryton (Christel), Masahiko Hare, baryton (Dolmon Sohn). Scenografi & kostym Jan Carlberg.
Staffan Gustavsson Walder GT 1996
Fr v: Tua Åberg, sopran (Sophie), Johan Christensson, tenor (Walder). Scenografi & kostym Jan Carlberg.
Staffan Gustavsson

Föreställning
Originaltitel Walder
Verk/Svensk titel Walder
Tonsättare Benda, G
Librettist Gotter, C F W
Kompositionsår 1776
Intern anmärkning Efter Marmontels Silvain.
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal") Ett folkligt sångspel efter Marmontels roman ”Silvain” framfördes av en internationell ensemble och gavs i samarbete med Kammeroper Schloss Rheinsberg både i Sverige och i Tyskland. Ett för sin tid ovanligt familjedrama - som inte handlar om spel mellan ont och gott utan om motsättningarna inom en familj; om brytning av föräldraband och försoning. BILD VA3-7 sid:    Walder med makan/modern i familjen, Sophie (Johan Christensson och Tua Åberg) Hennes aria är en av de mest virtuosa ariorna i tysk opera – en föregångare till Nattens drottning. Att librettisten och kompositören hade ett nära samarbete var epokgörande. Walder kan kallas den första romantiska tyska operan.
Presscitat ”…en uppenbarelse att höra Bendas musik. Den är full av överraskningseffekter och ljusskiktningar, rör sig ilsnabbt mellan det intima och det komiska, ungefär som Haydns musik från samma år.” Magnus Haglund, Expressen, 6 juli 1996

”Det som möter örat är en stilbildning av barock stilisering, folkviseartade melodier, en stort upplagd koloraturaria i slutet (ett senare tillägg som standardiserades), ett antal konsertanta utvikningar för soloinstrument – och inte minst de snabba karaktärsskiften i musiken mellan recitativ och arior som visar hur otroligt snabbt det borgerliga hjärtat slår.” Erik Wallrup, SvD, 6 juli 1996

”Mit seiner distanzierten Regie voller lustiger Einfälle und einem nicht minder romantisch-lustigem Bühnenbild (Jan Carlberg) mit Minikornfeld, Klatschmohn und Klapperstorch verbannte der Regisseur jegliche Rührseligkeit. Zum grössten Erlebnis der Aufführung wurde die schwedische Koloratursopranistin Tua Åberg als Sophie, der Gattin von Walder. Ihre atembereaubenden  Koloraturen wie ihre emotionale Gestaltung der Partie waren faszinierend.” Ruth Eberhardt, Orpheus nr 11 1996

”Pionteks regie gibt den dramatischen und lyrischen Effekten der Musik im Szenenspiel Raum, sorgt aber auch für witzig, distanzierende Eingriffe ins Geschehen, bis zum Finalem in dem Walders Gattin Sophie den bösen jungen Dolmon mit blitzenden Mozart-Koloraturen im wahrsten Sinne des Wortes zur Strecke bringt und für eine ebenso virtuose wie szenisch fulminante, begeistert applaudierte Stretta sorgt. Piontek nutzt dabei die Tatsache, dass der Sänger des jungen Dolmon, Masahiko Hare Japaner ist. Ein mulitkultureller Kunstgriff also macht’s möglich dass der Bösewicht mit hektischen Samurai-Aktionen die braven frühromantischen Aktionen belebt, sich am Ende ein virtuoses Duell von japanischem Kampf-Zermoniell und klassischer Sopran-Koloratur entwickelt.” Hansjürgen Schaefer, Neues Deutschland 14 augusti 1996

”Walder (Johan Christensson) besingt die Fucht vor seinem Vater, vermischt mit der echten Fucht vor dem Tampenlicht. Seine Frau Sophie (Tua Åberg) hat von Beginn an alles im Griff: den Gatten, die Töchter, sämtliche Koloraturen ihrer ausgedehnten Arien sowie das faszinierte Publikum.” Ralf Pleger, Berliner Zeitung 12 augusti 1996
Audio exempelutdrag Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:7 Sophies bravuraria
Musikalisk edition Anders Wiklund
Bearbetning Steffen Piontek
Innehåll A215:1 orig. A215:2 kopior lösblad A4. A215:3 orig, VI/II, Vla, Bassi, Fl I/II, Ob, Fg I/II, Cor I/II. A216:1-6 ringbundna ex. A217:1-5 ringbundna ex. A218:1-2 V solo. A218:3-8 V1. A218:9-15 V2. A218:16-21 Vla. A219:1-7 Vc/Kb. A219:8-11 Fl. A219:12-13 Ob. A219:14-17 Fg. A219:18-21 Cor. A220:1 dialoger, ty. A220:2 dialoger, sv. A220:3 synopsis, ty, åtskilliga ex. A220:4 synopsis, eng, åtskilliga ex.
Partitur A215:1-2, A216:1-6, 217:1-5, 220:5
Stämmor A215:3, A218:1-21, A219:1-21
Övrigt material A220:1-4
Status på materialet Mycket god kvalitet.
Anmärkning Mycket god kvalitet.
Tillgangligt material i notarkivet Tillgängligt material: Partitur. Ork.stämmor: V I/II, Vla, Bassi, Fl I/II, Ob, Fg I/II, Cor I/II. Dialoger ty, sv. Synopsis ty, eng.
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial

Libretti Pärm 1996
Artikel av Anders Wiklund, tyska, 3 exemplar
Artikel av Anders Wiklund, svenska, 1 exemplar
Synopsis, tyska, 8 exemplar
Synopsis, engelska, 10 exemplar
Synopsis, svenska, 1 exemplar
Svensk översättning, häfte för publik, 2 exemplar
Sidor ur librettot, ös. Versions II, Maria K, 1 exemplar
Avkortade dialoger, 3 exemplar
Sångtexter, 1 exemplar
Översättning av Gerhard Bona, 1 exemplar
Libretto på tyska, 1 exemplar
Textbok, kopia ur bok, 1 exemplar

I Vadstena år 1996
Rollista
TenorWalderJohan Christensson
SopranSophieTua Åberg
SopranDorchenArisa Kusumi
SopranHanchenMarika Schönberg
BarytonChristelBo Rosenkull
Baryton         Dolmon SohnMasahiko Hare
TenorDolmon Vater          Magnus Kyhle
 JägareJohan Bogren, Jonas Grebius, Samuel Branting
Dirigent/Musikalisk ledare Staffan Larson
Musikalisk instudering Henrik Löwenmark, Eric Skarby
Orkester Elisabeth Bodén konsertmästare, Elin Gabrielsson, Anders Eriksson, Cecilia Karlsson violin, Michaël Larson viola, Åsa Åkerberg violincello, Yngve Malcus kontrabas, Bjørg Ollén, Anja Sköld flöjt, Kennet Bohman oboe, Susan Haag, Anette Champness fagott, Kerstin Ripa, Clayton Toms horn, Eric Skarby virginal
Regissör Steffen Piontek
Regiassistent Maria Kollind
Scenograf Jan Carlberg, Assistenter Katja Kinnunen, Linda Blanckert
Kostymdesign Jan Carlberg
Ateljé Sanna Eriksson, Anna Karlåker, Frida Gustavsson, Cecilia Björk
Mask Robin Karlsson, Assistent Pernilla Norstedt
Peruk Robin Karlsson
Ljussättare Frida Fridell
Inspicient/Scenmästare Nils Hugo Stockhaus
Scentekniker Johan Bogren
Producent Anders Frennberg
Konstnärlig ledare Anders Wiklund
-- Tolk Maria Kollind, Scenassistent Jonas Grebius, Orkestervaktmästare Robert Jacobsson